Analisis Kemampuan Self-Control Pada Peserta Didik Di Sekolah Dasar

Authors

  • Annisa Qomariah Universitas Widya Gama Mahakam
  • Nurdin Arifin Universitas Widya Gama Mahakam
  • Siska Oktaviani Universitas Widya Gama Mahakam
  • Vivin Amaliah Dewi Universitas Widya Gama Mahakam

Keywords:

Kontrol Diri, Peserta Didi, Sekolah Dasar

Abstract

The phenomenon that occurs in class VI elementary school is that learning discipline is still low, easily provoked by emotions, easily distracted, and attitudes among students that respect low achievement. This problem is related to the ability to control oneself. This research aims to analyze students' self-control abilities descriptively with the subject of class VI students. The sampling technique uses purposive sampling technique and data collection uses observation, documentation and interview techniques to be able to explore and uncover problems. Researchers tested the validity of the data using source triangulation techniques. The results of this study show that participants' self-control abilities were studied from the aspects of good behavioral control, poor cognitive control, and very good decision control. In this research, external factors from the family and environment dominate the self-control abilities of elementary school students.

References

Abdussamad, Z., (2021). Metode Penelitian Kualitatif. Buku. Makassar: CV. Syakir Media Press. iii-224.

Chasanah, U., (2021). Pengaruh Kontrol Diri Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas X SMK Ar-Roudhoh Beji Pasuruan. Skripsi. Malang: Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang. 1-73.

Daud, M., Siswanti, N, D., & Jalal, N, M., (2021). Buku Ajar Psikologi Perkembangan Anak. Buku. Jakarta: Kencana. vi-215.

Duri, R. (2021). Perbedaan Kontrol Diri (Self-Control) Siswa Ditinjau dari Perlakuan Orang Tua (Otoriter). Banda Aceh: Jurnal At-Taujih Bimbingan dan Konseling Islam Universitas Islam Negeri Ar-Raniry. 4(2).

Fadli, M, R., (2021). Memahami Desain Metode Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta, 21(1), 33-54.

Fauzi, T., Sari, P, S., (2018). Kemampuan Mengendalikan Emosi pada Siswa dan Imlikasinya Terhadap Bimbingan dan Konseling. Palembang: Universitas PGRI Palembang.

Fikriyah MZ, Hi. (2014). Analisis Konsep Kontrol Diri Umat Beragama (Studi Komparasi Penganut Agama Islam, Kristen, dan Hindu). Malang: Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

Fitriani, L., (2021). Self-Control Remaja Putri Motherless (Studi deskriptif di Desa Air Sebakul Kecamatan Talang Empat Kabupaten Bengkulu Tengah). Bengkulu: Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Bengkulu. 1-126.

Gunawan, L, N., (2017) Kontrol Diri dan Penyesuaian Diri dengan Kedisiplinan Siswa. Samarinda: Psikoborneo Universitas Mulawarman Samarinda. 5(1),16-24.

Hartono, J., (2018) Metoda Pengumpulan dan Teknik Analisis Data. Yogyakarta: CV. Andi offset. xxii-326.

Hidayatulloh, I., Kurniati., & Maimunah., (2023). Karakteristik Pembelajaran Siswa Tingkat Sekolah Dasar. Banyuwangi: Universitas Ibn Khaldun Bogor. 5(1), 123- 127.

Husna, N. (2019). Tingkat Kontrol Diri Siswa Dalam Mematuhi Tata Tertib Sekolah di SMAN 1 CANDUANG. Padang: Jurnal Ekobistek Fakultas Ekonomi, 8(1),60-68.

Jahidin, (2017). Pengaruh Pembelajaran Outdoor Education Program Camping dan Hiking Terhadap Self-Control. Jurnal. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia. 1-10.

Marsela, R. D., & Supriatna, M. (2019). Kontrol Diri: Definisi dan Faktor. Tasikmalaya: Journal of Innovative Counseling: Theory, Practice & Research, 3(2), 65–69.

Masruroh, R, N., (2019). Pengaruh Kontrol Diri dan Pengelolaan Kelas Terhadap Disiplin belajar Siswa Kelas IV SD Sekecamatan Sentolo Kabupaten Kulon Progo. Yogyakarta: Journal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(9), 860-869.

Muhyi, M et al (2018). Metodologi Penelitian. Surabaya: Adi Buana University Press. 1-82.

Mutia., (2021) Characteristics of Children Age of Basic Education. Aceh: IAI Al- Aziziyah Samalanga Bireuen Aceh. 3(1), 114-131.

Noviandari, H., Padillah, R., & Rhomadoni, F., (2022). Hubungan Self-Control terhadap Perilaku Bullying pada Remaja di SMP Negeri 2 Banyuputih. Banyuwangi: Universitas PGRI Banyuwangi. 1(1).

Nuraini, E. R. (2022). Profil Kontrol Diri Peserta Didik Dan Implikasinya Bagi Program Bimbingan Dan Konseling Pribadi Sosial. Serang: Jurnal Ilmiah Sosial Teknologi, 4(1), 19–30.

Puspa, P., Sinaga, S, I (2023). A Case Study: Child Abused in Early Childhood. Palembang: Paud Lectura:Journal of Early Childhood Education, 6(2),22- 32.

Rini, S. C. (2017). Penerapan Layanan Konseling Kelompok Strategi Self- Management untuk Meningkatkan Self-Control pada Siswa Kelas XI Di SMK Negeri Rengel Tuban. Surabaya: Jurnal Mahasiswa Bimbingan Konseling UNESA,7(3), 201-209.

Published

2025-07-14

How to Cite

Qomariah, A. ., Arifin, N. ., Oktaviani, S., & Amaliah Dewi, V. . (2025). Analisis Kemampuan Self-Control Pada Peserta Didik Di Sekolah Dasar. Jurnal Manajemen, Ekonomi, Hukum, Kewirausahaan, Kesehatan, Pendidikan Dan Informatika (MANEKIN), 3(4 : Juni), 343–347. Retrieved from https://www.journal.mediapublikasi.id/index.php/manekin/article/view/5491

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.