Pelatihan Pemanfaatan Media Sosial Untuk Pemasaran Produk UMKM Di Kelurahan Pancoran Mas, Depok
Keywords:
Media Sosial, Pemasaran, Produk, UMKMAbstract
Using social media in product marketing is an innovative way to expand the market. Through social media, business actors, including Micro, Small, and Medium Enterprises (MSMEs), have the convenience of marketing products online. Understanding the correct utilization of social media is essential for MSMEs. Therefore, community service activities carried out in Pancoran Mas Village, Depok, aim to provide training on the use of social media for marketing MSME products. This training was attended by representatives of MSME players in Pancoran Mas Village who are engaged in various fields, including fashion, food, and crafts. The training activities also invited resource persons who have successfully run their businesses in the fashion sector. The training activities were carried out in several stages starting from coordination, filling in the pre-test, training on the use of social media, and filling in the post-test. Through training and sharing sessions, participants gained insights to strengthen their capacity to market their products through social media. The participants well-received training on the utilization of social media.
References
Aflah Ramadiansyah, S., & Indah Pratiwi, N. (2024). Pelatihan Pemanfaatan Media Sosial Instagram Sebagai Alat Promosi Produk UMKM di Desa Sibang Gede Abiansemal Bali. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Nusantara, 5(2), 2694–2701. https://doi.org/10.55338/jpkmn.v5i2.3330
Br. Saragih, R., Christy Sianipar, J., Lumban Siantar, N. L., Natalia Naibaho, M. K., & Jaya Gulo, F. H. (2024). Peran dan Manfaat Media Sosial sebagai Sarana Pembelajaran di Era Society 5.0. J-CEKI : Jurnal Cendekia Ilmiah, 3(5), 2889–2893.
Cahyono, A. S. (2016). PENGARUH MEDIA SOSIAL TERHADAP PERUBAHAN SOSIAL MASYARAKAT DI INDONESIA. Publiciana, 9(1), 140–157.
Darmastuti, S., Juned, M., Ali, S., & Satrio, J. (2021). Pengenalan Media Sosial Untuk Menciptakan Peluang Ekonomi di Karang Taruna Desa Panyirapan Kabupaten Serang. Indonesian Journal of Society Engagement, 2(2), 75–90. https://doi.org/10.33753/ijse.v2i2.32
Dyanti, D. M. (2024). PEMANFAATAN MEDIA SOSIAL OLEH UMKM (USAHA MIKRO, KECIL, DAN MENENGAH). Media Bina Ilmiah, 18(9), 2327–2332.
Hartono, R., Sudiarjo, A., & Supriatman, A. (2024). Pemanfaatan Social Media Marketing Untuk Pemasaran Digital Bagi UMKM Tanaman Hias. PROFICIO: Jurnal Abdimas FKIP UTP, 5(1).
Karmila. (2023). Pemanfaatan Media Sosial sebagai Strategi Pemasaran UMKM Fashion: Tinjauan Tentang Inovasi Bisnis dalam Meningkatkan Jangkauan Pasar. Karimah Tauhid, 2(6), 2602–2611. https://doi.org/10.30997/karimahtauhid.v2i6.9191
Puspasari, D., & Hadithya, R. (2023). Pemanfaatan Sosial Media Marketing Melalui Konten pada Instragram dalam Upaya Meningkatkan Brand Image Sebuah Produk. Jurnal Manajemen Bisnis Dan Keuangan, 4(2), 239–252. https://doi.org/10.51805/jmbk.v4i2.122
Putri, S. Y., Dwi Astuti, W. R., & Situmeang, N. (2020). PELATIHAN PENGGUNAAN SOSIAL MEDIA UNTUK MENGEMBANGKAN AKSES PASAR BAGI UMKM KABUPATEN SERANG. JURNAL Comunità Servizio : Jurnal Terkait Kegiatan Pengabdian Kepada Masyarakat, Terkhusus Bidang Teknologi, Kewirausahaan Dan Sosial Kemasyarakatan, 2(2), 437–446. https://doi.org/10.33541/cs.v2i2.1996
Rifani, M., Rosyada, F. A., & Suhita, S. U. (2022). Pengaruh Media Sosial Dalam Strategi Pemasaran Produk Pada Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM). Jurnal Sahmiyya, 1(2), 229–236.
Sidharta, J. (2023). MANFAAT MEDIA SOSIAL PADA DUNIA PENDIDIKAN GENERASI MILLENNIAL DI ERA DISRUPSI. Jurnal Dinamika Pendidikan, 16(1), 101–109. https://doi.org/10.51212/jdp.v16i1.188
Trulline, P. (2021). Pemasaran produk UMKM melalui media sosial dan e-commerce. Jurnal Manajemen Komunikasi, 5(2), 259. https://doi.org/10.24198/jmk.v5i2.32746
Wiguna, I. K. A. G., Semadi, K. N., Asana, I. M. D. P., Putra, P. S. U., & Radhitya, M. L. (2024). Pelatihan dan Pendampingan Media Sosial dalam Mendukung Promosi dan Penjualan Produk UMKM Ukiran Kayu. KOMET: Kolaborasi Masyarakat Berbasis Teknologi, 1(1), 1–8. https://doi.org/10.70103/komet.v1i1.8












